جستجوگر گوگل

اینترنت به کتابخانه ای عظیم و تو در تو می ماند که یگانه راهکار بهره گیری از آن، مراجعه به کتابدار است. بدون راهنمایی کتابدار و اشاره او به راهرو، شماره ردیف و قفسه، یافتن کتاب امری طاقت فرسا و زمان بر خواهد بود. نقش این کتابدار را در اینترنت، موتورهای جستجو برعهده دارند. شناخت و آگاهی کاربران از شیوه عملکرد موتورهای جستجو برکیفیت کاربری آنها تأثیر مستقیم دارد.

آنچه امکان استفاده از دانش بشری جمع شده در اینترنت که شاید از میلیاردها نیز تجاوز کرده را می دهد شاهکار نوآوری ، فناوری و امکانات همانا موتورهای جستجو گر و شاه نشین آنها گوگل است . گوگل با خیلی از جستجوگر مواجه است و پاسخ هر کدام را در کسری از ثانیه به درستی می دهد و هر روز با هوش و باهوشتر می شود.

شما برای آنکه یک جستجوگر حرفه ای باشید یا بخواهید از امکانات جستجوگری مانند گوگل به نفع خود سود ببرید و وب سایتی برتر در نتایج جسجوی گوگل ( سطر اول یا در صفحه اول گوگل باشید ) داشته باشید باید با نوع و ساختار جستجوگر ها یی مانند گوگل آشنا شوید .

 

موتور جستجو گر گوگل چگونه کار می کند 

موتور جستجوگر گوگل باید از وجود سایت های و صفحات سایت های خبر دار شود و اطلاعات آنها را طبقه بندی کرده و پالایش نماید و هنگام جستجو آنها را که بهتر و معتبرتر هستند را به شما معرفی کند . هر روز گوگل از روز قبل در این کار متبحرتر و باهوشتر می شود .

سه مرحله کلیدی در ارائه نتایج جستجو به شما:

مراحل کار موتور جستجو گر در سه بخش عمده خلاصه می شود

کسب اطلاعات به عبارت دیگر  خزیدن crawelin  

 مرتب کردن یا Indexing

 توزیع بهترین پاسخ  به عبارت دیگر خدمات یا Serving 

 

 

کسب اطلاعات به عبارت دیگر  خزیدن crawelin  :

پیمایش گوگل خیلی شبیه همان وب گردی ما است ما یک سایت را پیدا می کنیم و از روی لینک های آن به صفحات دیگر سایت یا به شناخت و پیمایش سایت دیگر مبادرت می کنیم و این کار تکرار و تکرار می شود . و به خاطر نوع خزش و اسکن کاملی که می کند به آن عنکبوت یا ربات عنکبوتی نیز نام گذاری شده است گفتیم گوگل مانند من و شما صفحات وب را پیمایش می کند اما این مقایسه تفاوتهای عمده ای نیز دارد یکی میزان پیمایش ربات گوگل بسیار سریعتر و در حجم بالاتری صورت می گیرد و اختلاف دیگر به خاطر سپردان است که عنکبوت گوگل یا خزشی که گوگل در وب می کند و اطلاعاتی را که پیمایش می کند ثبت می کند و تفاوت نوع دید است ما صفحات حاضر آماده توسط مرورگر ها Browser ها را می بینیم ولی گوگل کد ها و اسکریپت ها یک صفحه وب سایت یا یک سایت را می بیند که بسیار متفاوت است ( به همین خاطر است که ممکن است تصاویر را نبیند )

پیدا کردن اطلاعات با پیمایش

گفته های گوگل از پیدا کردن اطلاعات با پیمایش 

ما از نوعی نرم‌افزار که «وب پیما» (web crawler) نامیده می‌شود استفاده می‌کنیم تا صفحات عمومی موجود در وب را پیدا کنیم. معروفترین پیمایشگر Googlebot نام دارد. پیمایشگرها صفحات وب را بررسی می‌کنند و پیوندهای موجود روی آنها را دنبال می‌کنند، شبیه همان کاری که خودتان موقع مرور محتوای وب انجام می‌دهید. آنها از پیوندی به پیوند دیگری می‌روند و داده‌های مربوط به آن صفحات وب را به سرورهای Google برمی‌گردانند.

فرآیند پیمایش با فهرست آدرس‌های وب بدست آمده از پیمایش‌های قبلی و نقشه سایت‌های ارائه شده توسط مالکان وب‌سایت شروع می‌شود. پیمایشگرهای ما با مراجعه به هر یک از این وب‌سایت‌ها، به دنبال پیوندهایی به صفحات دیگر برای بازدید می‌گردند. این نرم‌افزار توجه خاصی به سایت‌های جدید، تغییرات در سایت‌های موجود و پیوندهای غیرفعال دارد.

این برنامه‌های ‌رایانه‌ای هستند که تعیین می‌کنند کدام سایت‌ها پیموده شوند، هر چند وقت پیموده شوند و چند صفحه از هر سایت واکشی شود. Google قبول نمی‌کند که در قبال دریافت پول دفعات بیشتر و با فواصل کمتر وب‌سایتی را برای نتایج جستجو پیمایش کند. آنچه برای ما مهمتر است در اختیار داشتن بهترین نتایج ممکن جستجو است، زیرا این برای کاربران ما در دراز مدت بهتر است و در نتیجه به نفع کسب و کار ما نیز هست.

این نکته قابل توجه است که گوگل جستجوگران را هدف قرار داده و همه سعی و تلاشش در پاسخ ( پاسخ سریع و درست ) به آنها می داند در واقع اربابان گوگل جستجوگران هستند .

 

سازماندهی اطلاعات با فهرست‌سازی

وب مانند کتابخانه‌ای است که میلیاردها کتاب دارد و همیشه در حال توسعه است اما مدیریت مرکزی ندارد. Google در اصل صفحات وب را هنگام پیمایش جمع‌آوری می‌کند و سپس یک فهرست برای آنها می‌سازد به طوری که ما دقیقاً بدانیم چگونه مطالب را پیدا کنیم. بسیار شبیه به فهرست موضوعی آخر کتاب، فهرست Google شامل اطلاعاتی درباره کلمات و موقعیت مکانی آنها است. وقتی جستجو می‌کنید، در ابتدایی‌ترین سطح، الگوریتم‌های ما دنبال عبارات جستجوی شما در فهرست می‌گردند تا صفحات مناسب را پیدا کنند.

پردازش جستجو از اینجا به بعد بسیار پیچیده می‌شود. وقتی شما «کلمه سگ‌ها» را جستجو می‌کنید صفحه‌ای از یک وب سایت را نمی‌خواهید که در آن کلمه «سگ‌ها» صدها بار تکرار شده باشد. احتمالاً شما تصاویر، ویدیوها یا فهرستی از نژادهای سگ را می‌خواهید. سیستم‌های فهرست‌سازی Google جنبه‌های مختلف صفحات را در نظر دارند مانند زمان انتشار، وجود تصویر یا ویدیو در صفحه و بسیاری از موارد دیگر. با کمک Knowledge Graph همچنان در راه خود برای فراتر رفتن از تطبیق کلیدواژه‌ها به پیش می‌رویم تا به درک بهتری از افراد، اشیا و مکان‌هایی برسیم که برای شما اهمیت دارند.

گوگل خیلی سعی کرده است که مفاهیم را در نظر بگیرید مثلا موقعی که شما کلمه مزیت های وب سایت را در جسجو گر گوگل جستجو می کنید ممکن است مقاله را پیدا کنید که تیتر آن فواید سایت اینترنتی باشد توجه کنید 

مزیت را جستجو کردی فواید پیدا شده ، وب سایت را جستجو کرده اید و سایت اینترنتی پاسخ شنیده اید اما در واقع این مقاله همان است که شما می خواهید  ( البته هنوز موفقیت کامل را نتوانسته کسب کند مثلا وقتی شما در جستجوگر تصاویر نام یک دکتر را جستجو می کنید تصاویری را می بینید که تصویر آن دکتر نیست اما در همان صفحه ای که عکس آن دکتر بود هست ) 

نکته کلیدی  که می توانیم برداشت کنیم آن است که سعی نکنید کلمات کلیدی را بی مورد تنها در یک صفحه تکرار کنید بلکه برای بازدید کننده متن بنویسید متنی که مفهوم داشته باشد 

نکته دیگر تصاویر ، فیلم ، گرافیک و هر چیز دیگری که به درک مفهوم مطالب و محتوای شما کمک می کند برای گوگل عامل تشخیص و عامل اعتبار و برتری است 

knowledge graph چیست ؟